Tanulás az első lépéstől kezdve.
Az operáns kondicionálás alapjait és működési mechanizmusát már az élet első pillanataiban tanulmányozhatjuk. A születés után az anyaállat feltépi a magzatburkot, elrágja a köldökzsinórt, és erőteljes nyalogatásával feléleszti a kölykökben az "élet szellemét". Ez a tevékenység ösztönös, tanítást nem kíván.
Amennyiben a kölyök felsír, mocorog és életjeleket produkál, úgy a szuka egyre lelkesebben nyalogatja, és gondozza. A kölyök sírása és életjelei visszajelzés az anya számára, hogy tevékenysége helyes; ösztönös utódgondozó magatartása megerősítést nyer.
Abban az esetben azonban, ha a kölyök a nyalogató masszázs hatására nem produkál életjeleket, úgy a szuka egyre kisebb lelkesedéssel nyalogatja, majd feladja a próbálkozást, és nem törődik többé a kölyökkel. Ebben az esetben az ösztönös viselkedésre nem érkezett megerősítő válasz, így a magatartás is fokozatosan leépül.
A kölykök anyaemlő iránti törekvése is szép példája annak, hogy az operáns kondicionálás valóban a kutya viselkedésének alapvető mozgatórugója. Az emlőhöz törekvő kölyök első útja ösztönös, ám amint odaér a táplálékot, meleget és biztonságot jelentő emlőkhöz, az általa produkált viselkedés megerősítést nyer, és tanulttá válik, így egyre biztosabban tudja azt, hogy éhség esetén az emlő felé vezető út a megoldás.
A szuka utódgondozási magatartásából és a kölykök első viselkedésformáiból tehát levezethető az instrumentális kondicionálás alapelve, a jutalomelv ." RÉSZLETESEN ITT
és unDOGmatik oldalán ITT 
Ami ezzel szembeállításra kerül rendre, az a "hagyományos " kiképzés, a klasszikus kondicionálás.
Ami rossz elképzelés esetén, a kutyát nem tekintette érző, értelmes lénynek, csak a reflexek által működtetett állatként bánt vele, a hangsúly a büntetésen, a "rossz" viselkedés megtorlásán volt. Pedig a "hagyományos képzés" több volt ennél, mint azt ma sokan tudni vélik és hangoztatják.
Nem nélkülözhetjük ma sem a klasszikus kondicionálást a kiképzésben! Amiért a kutyások mégis, más utakat kerestek, nem más, mint hogy rájöttek, a kötödés, rávezetés, tanulni a siker által kutyáknál is működő tanulás elmélet. Szélesebb körben használható, az eredmény biztosabb, mert nagyobb figyelmet igényel a kutya felé, nem csak a válogatott, kiváló egyedet lehet így kiképezni.
KONDICIONÁLÁS= feltételes reflex kialakítása