Kilenc és tizedik hét között. A kezdeti feladat a szoros kötődés kialakítása, hiszen a kölyök, akar az embernek megfelelni, de ezt kutya módra teszi.
Ő nem gondolatolvasó, nem emberi ésszel gondolkozik, nem tudja, hogy mi mit szeretnénk. Meg kell értetni vele, mi az ami jó, mi az ami helyes viselkedés! A nekünk tetsző viselkedést meg kell erősíteni! Jutalmazni, dicsérni! A nekünk nem tetsző viselkedést figyelmen kívül hagyni, olyan helyzetet kell teremteni, hogy jutalmazni tudjuk a kutyát. lyen fiatal korban NE a tiltásra, büntetésre koncentráljunk! Néha annak is meg van a szerepe és helye, de előbb építeni, tanítani kell a kutyát, meg kell ismertetni az ember szabályaival. Sokan követik el azt a hibát, hogy csak a hibás viselkedésre reagálnak, folyamatosan tiltanak, a jót meg tudomásul veszik. Azt gondolják, hogy a kutya tudja mi a "jó" és mi a "rossz" viselkedés. Nem tudja! Bár értelmes, gondolkozó, érzelemmel bíró lény, de nem emberi értelemmel, érzelemmel bír, ő egy kutya! Most még kölyök kutya! Nevelésre, tanításra, támaszra szorul. Ne egy elképzelt ideál kép szerint formáljuk, alakítsuk, de korának és képességeinek megfelelően!
Példa
Egyszerre három testvért neveltem, ami nem kis feladat, mert nem tojások, hogy egyformák legyenek, hanem három külön egyéniség. Némileg más-más nevelést igényeltek. Egyenként foglalkoztam velük, de azért közösen is. Hármat fotózni is nehéz, nemhogy tanítani bármire is, de azért közösen is bent voltak velünk a lakásban.
A testvérek hasonlóan, de nem egyformán reagálnak az új környezetre, új szituációra. Figyelmük még rövid ideig tartható fent, kell a folyamatos megerősítés. Megerősítés= jutalomfalat, dicséret, simogatás, elégedettséget kifejező hangsúly.
Ez koncentrációt, figyelmet kíván az ember részéről, neki kell kialakítani, hogy a kutya figyelmes és koncentrált legyen! A hosszú távú cél az, hogy addig figyeljen ránk a kutya, amíg mi azt szeretnénk, de ezt a figyelmet fenntartani utasításokkal nem lehet!
Ül, áll, fekszik, lábhoz, hozzám, hozd, marad - az egész életünket végig kísérő szavak, amit jó ha megtanul a kutya. Első lépés a figyelem, koncentráció kialakítása. Azért tanítjuk koncentrálni, hogy a figyelmét egyre hosszabb és hosszabb ideig magunkon tudjuk tartani! A kutya megtanul "dolgozni", szavakra is reagálni, azaz vezényszóra végrehajtani egy adott cselekedeteket. A kutya tud ülni, állni, menni, helyben maradni, de akkor és ott, abban a formában ahogyan én mondom, na arra tanítani kell! Ezt hívjuk kiképzésnek ! A vizsga, a formagyakorlatok lehet az iránytű.
Megmutatja nekünk, milyen feladatokban "mérettethetjük" meg a felnőtt kutyát, szakemberek előtt. Kölyök korban még csak az alapokat rakjuk le, pici részfeladatokat tanítunk, majd 1 éves korban kezdjük el a tényleges kiképzést, amikor már viselkedésláncokat, gyakorlatsorokat tanítunk a kutyának. Addig a részfeladatokat tanuljuk, csiszoljuk, használjuk a szocializáció, a szociális viselkedés elsajátítása során is. Kölyök korban SEM tanítjuk egészen másra, mint ami a felnőttkori elvárásunk lesz! A kutyaiskola nem javító nevelő intézet, ott a társas viselkedés szabályait, a sportok, vizsgák, hétköznapi élethelyzetek kívánalmaira készülhetünk fel, szakértő segítséggel. >>>>> Séta három hónaposan
Rövid autózás után, egy biztonságos helyen leparkolva sétálni indultunk. Havas eső, sár, hideg, de ez nekünk pont jó volt, mert senki nem járt arra. Azaz visszafele csak egy kutyással találkoztunk, váltottuk egymást az erdő szélen.