Felkészülés a vonatozásra
2016. május 22. írta: Krauszné Tünde

Felkészülés a vonatozásra

Ricsinek a helyben maradásról. Az ígért videó, a helyben maradás gyakorlás sokadik változatáról.Vonatozáshoz, hogy ne zavarja az utasokat a kutya, de eközben tanuljon és jól is érezze magát. Mivel nincs kéznél kölyök kutya a felnőtt kutyákkal mutatom be. 

Természetesen a gyakorlás előtt, sétáltunk egy nagyot. Megálltunk a tisztásnál, felállítottam a fényképezőgépet. Dezsi pórázon. Az én pórázom két méteres, mert ez több mindenhez jó. Ez a póráz hosszúság az, ami lehetővé teszi, hogy ne azonnal feszítsem, húzzam vissza a kutyát. Miért húzna? Azért , mert ő sokkal nagyobbat lép, mint én, és bizony lendületesebb is alapból nálam. További előnye ennek a póráznak, hogy ezzel ki is köthetem egy rövid időre, meg még számtalan előnye van.

Alapállásból kezdünk gyakorolni.

Amikor felvettük a szabályos alapállást, azaz kigabalyodtam a pórázból, Dezsi is szabályosan, figyelmesen ül, kapja a dicséretet (klikk). Most jön a helyben maradás gyakorlat elkezdése. A kedvedért van a falat és mutogatok is (Dezsi már csak szóra is le tudna feküdni, de ugye most az alapoktól kell bemutatni, hogy lásd a kezdetektől. Kezemben a póráz, amire rálépek a nyakörvnél, a póráz tövében. Azzal akadályozom meg, ha fel akarna állni, el akarna mozdulni onnan. A fekvését megerősítem a lába közé tett falattal és klikk hanggal is. Lábam marad a pórázon és ide oda mozgok, de a vezényszóval „fekszik”, értésére adom, mit várok továbbra is tőle! Mivel nem mozdul, jutalmazom klikk+ falat.

0:54 környékén mutatom, hogy lábam a pórázon és mivel a kezemben van a vége használhatom a pórázt, ha kontrollálni kellene a kutyát. Bizony, ha fel akarna állni Dezsi, esélyem se lenne lent tartani, de így, hogy teljes testsúllyal rá terhelhetem magam + szükség esetén a pórázt felfele húzásával még nagyobb erőt tudok kifejteni, elérem, hogy ne hibázhasson a kutya. Nem tud felállni, hiába is szeretné azt tenni erőszakosan. Amikor egy pillanat alatt feláll, én már csak mennék az események után, egy rossz dolgot kellene helyrehoznom, ahelyett, hogy a jót tanítanám neki. 

Itt a videón, nincs semmilyen elvonó inger, de ha megjelenne egy ember, vagy egy kutya, bizony Dezsi is felpattanna azonnal, hiszen négy lábon állva természetes neki ismerkedni.

Sem a buszon, sem a vonaton, meg számtalan helyen nem praktikus a felpattanós, ösztönös kutyaismerkedés, részben ezért is tanítjuk a helyben maradást. Evvel a techikával, ott tudjuk tartani a kívánt pozícióban, akkor is, ha nem tanulta meg még a helybenmaradást.  Addig kell ott maradnia, amíg a feloldó másik vezényszót meg nem kapja.

Fiatal kutyát  nem hívjuk el a helyben maradásból, mert még az nem stabil és az állandó elhívogatással nem is lenne az soha.  3:13-nál fekszik vezényszóval erősítettem meg a pozíciót, hogy ne jöjjön utánam és leléptem a pórázról. A cél az lett volna, hogy Dezsi ott maradjon. DE! Belegabalyodtam ismét a pórázba és meghúztam a lábammal azt! Na,ná hogy eljött Dezsi! Nem ő hibázott, hanem én és már hiába mondogattam a fekszik vezényszót neki. Ugyan lefeküdt tessék- lássék módon, de mivel nem olyan fekvést szerettem volna, korrigálni kellett. OTT MÁR Dezsi a maga szelíd módján megmutatta, hogy ő másként szeretné a történéseket, és keresztbe feküdt elém! Én meg ráhagytam, ahogyan a kezdő gazdik rendre tenni szokták! Mindegy, akár így is feküdhet, gondoltam én. 

Ilyen ráhagyom, mert úgy is jó lesz, feladat végrehajtást majd a vizsgaszintű kiképzésnél el kell felejteni, de a vonatozáshoz nem kell szabályos fekvő pozíció. Akár eldőlve is aludhat, ha úgy van kedve. Ha azt szeretnéd, hogy elaludjon, ne mozogjon, kevés ingert kell adni neki. Falatot eltenni, nem hozzászólni, nem kalimpálni a kezeddel, csak ritkán klikkelni egyet (falat hozzáadás nélkül) Lábbal „leszögezve” a pórázt lent tartani végig megoldható, és nem szökdécsel, meg zizeg a kutya. Egyszer csak feladja és elpihen. Nem teszel rosszat vele, ha fegyelemre, önuralomra szoktatod, sőt jó lesz neki. Sokkal több helyre viheted magaddal. Tudod! Amit kölyök korban megtanul, később se felejti el.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kolyokkutya.blog.hu/api/trackback/id/tr398737578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása