A kutyának más fogalmai vannak a szemétről, mint nekem, ezért a tanítás elején hatástalan a kiabálás és a pánik. Meg kell tanulnia mit is jelent ez a szó "fújj rossz". Fúúj, rossz ,én így tanultam, 40 éve ezt használom, de más szó is lehet, a lényeg az hogy a mindig tilos dolgoknak egyedi szava, hangzása van.
Az én tanítási célom az, hogy ne is vegye a szájába, azt, amit nem akarok, ezért a fújj, rossz szó elhangzásakor abba kell hagynia egy elindított cselekvést! Nálam ez a vezényszó a mindig tilos dolgokhoz kötődnek.
Szimatolni, érdeklődni LEHET, de tilos felvenni, megenni, belehemperegni abba a bizonyos "szemétbe".
A szó hangzása = erélyes tiltó, mély tónusú, rövid – akár nem szó is lehet (nem mesélünk regényeket hozzá, nem duzzogunk látványosan)
A sikeres tanításhoz időben kell reagálni, meg kell előznöm egy számomra "rossz"cselekvést, így nem kell büntetni, nem kell szidni, korholni a kutyát, de a jóra dicsérhetem! Úgysem érti, nekem mi a bajom a számára csábító dologgal, viszont azt egy idő után megérti, hogy a "fújj rossz" tiltást jelent.
Viszont nem a tiltással, de a tanítással kezdünk kölyök korban!
További feladat megtanítani neki az emberi nyelvet, az ember szabályait.
Pl. gyere, hozzám, ül, fekszik, áll, vársz, lábhoz, helyedre, figyelj - ezekhez a szavakhoz szabályok tartoznak, mert nem mindegy hogyan hajtja végre a kutya.
A dicséret magas tónusú figyelemfelkeltő hang, a büntető, elégedetlen mély tónusú. Mindig rövid szavak és egyszer kell mondani!
Amikor még nem megy „szóra” akkor falattal, testjellel, megvezetéssel, pórázzal, irányítani kell a kutyát. A kutyának az emberi beszéd, "idegen nyelv". A kutya nem szóból ért, más nyelven kommunikál és másként tanul. A kutyák testbeszéddel kommunikálnak, hangokkal és legfőbb érzékszervük az orruk!
Ezért, az emberi nyelvet tanítani kell Pont úgy, mintha mi idegen nyelvet tanulnánk! Ezért a hármas egység a tanításban: "vezeted az orránál fogva" - azaz az étel szagával motiválod, kelted fel az érdeklődését, pluszban adod a testjeleket - hozzá érsz, mutatod, ránézel, ő visszanéz, és ehhez kapcsolódik a hang - nem a szöveg, de a hangsúly, ami fontos! bővebben itt: https://kolyokkutya.blog.hu/2014/05/19/a_kolyok_nem_szobol_ert